نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 گروف فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اهل البیت، دانشگاه اصفهان، ایران، اصفهان

2 گروه فلسفه وکلام اسلامی،استاد

چکیده

چکیده:
از طرفی «حقیقت وجود» در حکمت متعالیه عنوانی است که ملاصدرا در مسائل مهم فلسفی بر آن تکیه دارد و احکام ویژه ای مانند اصالت، وحدت و تشکیک را خصوص این عنوان مطرح می کند و از طرف دیگر وی فقط سه قسم وجود را برمی‌شمارد: وجود واجب، وجود مطلق و وجود مقیّد. رابطه آن حقیقت با این سه قسم اهمیت زیادی در فهم دقیق نظام فلسفی ملاصدرا دارد. در این مقاله با روش تحلیل محتوا، بر شناخت این رابطه تمرکز بیشتری شده است و بر همین اساس پای بحث از اعتبارات وجود خصوصا اعتبار «لابشرط» به میان می آید. با استفاده از خصوصیاتی که ملاصدرا برای سه قسم از وجود بیان می‌کند و همچنین با بررسی لوازمی که هر یک از اعتبارات وجود به دنبال دارد، این نتیجه حاصل‌شده است که در فلسفه ملاصدرا حقیقت وجود که حکم مقسم برای این سه را دارد، اعتبار لابشرطیت داشته و این اعتبار، مربوط به وجود حقّ تعالی نیست، بلکه تنها وجود منبسط دارای خصوصیات لابشرطیت است. بر اساس شواهد و تصریحات ملاصدرا این وجود لابشرط همان وجود مطلق در موضوع علم الهی است که شناخت خدا در آینه او امکان‌پذیر است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The place of " non-conditioned existence" in Mulla Sadra's philosophy (with emphasis on the three levels of existence)

نویسندگان [English]

  • javad azimi dastgerdi 1
  • Ali Arshad Riahi 2

1 Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Knowledge of Ahl al-Bayt, University of Esfahan , Esfahan . Iran

2 Full professor/ Department of Islamic Philosophy and Theolog. University of Isfahan. Isfahan. Iran

چکیده [English]

On the one hand, "The truth of existence" in transcendent wisdom is the title on which Mulla Sadra relies in important philosophical problems. He makes special rules such as primacy, unity and modulation for this title. On the other hand, He enumerates only three types of existence: the existence of God, the absolute existence, and the constrained existence. The relationship of that truth with these three types is very important in understanding Mulla Sadra's philosophical system. In this article, with the content analysis method, more focus has been placed on understanding this relationship and based on this, there is a discussion of the credits of existence, especially the credits of the " non-conditioned". Using the characteristics that Mulla Sadra expresses for the three types of existence and also Examining the accessories that each of the credits entails, it has been concluded that in Mulla Sadra's philosophy, the truth of existence, which has a divisive rule for these three, is non-conditioned. This validity is not related to the existence of God but only to the expanded existence with unconditional characteristics. According to Mulla Sadra's evidence and statements, this non-conditioned existence is the same as absolute existence in the subject of philosophy that it is possible to know God in its mirror.

کلیدواژه‌ها [English]

  • existence
  • non-conditioned
  • Mulla Sadra
  • negatively-conditioned
  • absolute