فلسفه ملاصدرا
واکاوی مفهوم ارزش با رویکرد معرفت‎شناختی در آرای علامه محمدتقی جعفری

محمدحسین مهدوی نژاد؛ مرتضی زارع گنجارودی

دوره 12، 1 (پاییز و زمستان 1402) ، بهمن 1402، ، صفحه 93-106

https://doi.org/10.30473/pms.2023.68985.2040

چکیده
  مقولۀ ارزش، طیفی گسترده در زیست‌جهان بشریت داشته و در فلسفه، دین، اقتصاد، علوم اجتماعی، اخلاق، روان‌شناسی و حتی انتخاب‌های  روزینه کاربرد و تأثیرات بسزایی دارد. یکی از بنیادی‌ترین مباحثی که علامه جعفری در آرای فلسفی خویش به آن اعتنا نموده، توجه به ماهیت «ارزش» با رویکرد معرفت‎شناسانه است. از نظر ایشان «ارزش‌های واقعی» ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
رابطه امور متغیّر عالم با علم ثابت خداوند در حکمت متعالیه

فاطمه علیپور

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 103-115

https://doi.org/10.30473/pms.2019.46561.1703

چکیده
  علم خداوند به عالم، عین ذات اوست و همانگونه که ذات الهی ثابت و لایتغیّر است، علم او نیز ثابت و لایتغیّر است، از سویی همواره شاهد تغییر مداوم در جهان متکثر مادی هستیم. مسأله این است که چگونه تغییر در امور جزئی و متکثر عالم موجب تغییر در صفت علم الهی و در نتیجه تغییر در ذات یگانه و ثابت خداوند نمی گردد؟ فلاسفه اسلامی علم خداوند را به گونه ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
واکاوی نسبت علم و عصمت از نگاه ملاصدرا

زهرا توکلی؛ مجید صادقی حسن آبادی؛ جعفر شانظری

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، ، صفحه 21-34

https://doi.org/10.30473/pms.2018.41660.1629

چکیده
  ایمان و اعتقاد به علم و عصمت پیامبران یکی از مهم‌ترین آموزه‌های اعتقادی در تفکر کلامی شیعه است. از نگاه بسیاری از اندیشمندان، علم معصومین(ع) به حقایق هستی و پیامدهای زیانبار گناه، منشأ عصمت است، اما گاه از این مسئله غفلت می‌شود و گمان می‌کنند علم و عصمت با یکدیگر قابل‌جمع نیستند. اما اینکه ملاصدرا علم را مساوق وجود دانسته و در تعاریفی ...  بیشتر

رابطه علم و دین از منظر استاد مطهری (با تکیه بر نظریه تبدّل انواع)

میثم اکبرزاده؛ صفورا چگینی

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 55-64

https://doi.org/10.30473/pms.2019.45091.1683

چکیده
  استاد مطهری، اسلام‌شناس ‌و متأله معاصر، از جمله متفکران و محققانی است که با رویکرد «گزینشی» به مسئله «علم» و «دین»، ازجمله نظریه تبدّل انواع، پرداخته و در تلاش است با رویکردی متفاوت و متعادل، با روش عقلانی ـ فلسفی و با وضوح بخشیدن به مسائل و موضوعات دینی، به داوری و بررسی ارتباط این دو بپردازد. او معتقد بود مشکلات ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
مقایسۀ دیدگاه ابن‌سینا و ملاصدرا دربارۀ ادراکات جزئی

جواد پارسایی؛ حسین غفاری

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، ، صفحه 61-69

https://doi.org/10.30473/pms.2019.5002

چکیده
  بحث‌های هستی‌شناختی علم و ادراک یکی از مسائل مهمی است که فلاسفه و دانشمندان دربارۀ آن اظهار نظر کرده‌اند. در بین فلاسفۀ اسلامی، ابن‌سینا و ملاصدرا به‌تفصیل به مسئلۀ علم و ادراک پرداخته‌اند. از نظر این دو حکیم، علم حصولی به حسی، خیالی، وهمی و عقلی تقسیم می‌شود. ابن‌سینا و ملاصدرا، ادراکات عقلی را مجرد از ماده می‌دانند اما در مورد ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
ذی شعور بودن جمادات در حکمت متعالیه

علی محمد برنا؛ حسین اسا

دوره 7، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/pms.2018.4986

چکیده
  یکی از مسائلی که در میان فلاسفه و عرفا مطرح می‌شود، علم و شعور موجودات مادی است. همۀ فیلسوفان معتقدند انسان موجودی مدرِک است، اما در اینکه مادیات نیز از چنین ادراکی برخوردار باشند، اتفاق نظر وجود ندارد. برخی از فلاسفه معتقدند اجسام به‌خاطر مادی بودنشان، از یکدیگر غایبند و این غیبت به‌معنای نداشتن علم و ادراک به خود و به دیگران است. ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
علم و ادراک حیوانات در حکمت صدرایی

حمیدرضا میرزایی؛ ابراهیم سعدی

دوره 7، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 129-137

https://doi.org/10.30473/pms.2018.4983

چکیده
  حیوانات، در فلسفۀ اسلامی، صاحب علم و ادراک‌اند. این مطالعه به منظور بررسی مبحث علم و ادراک در حیوانات مبتنی بر فلسفه‌ی حکمت متعالیه انجام گردید. حکمت متعالیه فلسفه­ای وجودشناختی است. این سامانۀ فکری، اصالت را در هستی به «وجود» می‌دهد. بر پایۀ این نگرش، آنچه پهنۀ هستی را از خود آکنده، «وجود» است و ماهیات، حقایقی اعتباری‌اند. ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
مقایسه دیدگاه فاضل قوشچی و ملاصدرا پیرامون وجود ذهنی

نجف یزدانی؛ محمد حسین دهقانی

دوره 5، شماره 1 ، آذر 1395، ، صفحه 143-156

چکیده
  اعتقاد به حصول ماهیت اشیاء در ذهن، در بحث وجود ذهنی، سبب طرح اشکالات متعددی در این زمینه گردیده است که از آن جمله می‌توان به اتصاف ذهن به امور متضاد، اتصاف ذهن به لوازم ماهیت و مهم‌تر از همه اجتماع دو مقوله اشاره کرد. اندیشمندان زیادی در پی پاسخ به این اشکالات برآمده‌اند. یکی از این پاسخ‌ها متعلق به فاضل قوشچی در شرح بر تجرید الاعتقاد ...  بیشتر