دیالکتیک وجود و حضور در ساحت فلسفه ملاصدرا

فاطمه گلی فروشانی؛ سهراب حقیقت قره قشلاقی

دوره 10، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 173-188

https://doi.org/10.30473/pms.2021.56289.1825

چکیده
  وجود و حضور دو اصل و مبنا در عرصه هستی­شناسی و معرفت­شناسی حکمت صدرایی است. ملاصدرا در بُعد هستی­شناسی بر اساس اصالت وجود، حقیقت وجود را موضوع فلسفه قرار می­دهد. گرچه وی در برخی مواضع مانند ابن­سینا از موجود بماهوموجود به عنوان موضوع فلسفه نام می­برد، اما در نهایت مسیر خود را جدا کرده و حقیقت وجود را به عنوان موضوع فلسفه برمی­گزیند. ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
نسبت خیال با معرفت در فلسفۀ ملاصدرا

سید مهدی میرهادی؛ حسنعلی بختیار نصر آبادی؛ محمد نجفی

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1397، ، صفحه 147-161

چکیده
  در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی تلاش شده تا طرحی از دیدگاه فلسفی ملاصدرا دربارۀ رابطۀ خیال و معرفت ارائه شود. هدف اصلی مقاله، ارائۀ تصویری از ماهیت رابطۀ خیال و معرفت، ابعاد رابطۀ خیال و معرفت و چگونگی مداخلات خیال در فرایند کسب معرفت است. خیال به مجموعه ظرفیت‌های نفس برای مواجهه و کار با صور خیالی، اعم از ذخیره و نگهداری صور ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
معیار صدق و توجیه معرفت در نظام معرفتی صدرایی و اشراقی

حسن رهبر؛ شمس الله سراج

دوره 4، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 37-53

چکیده
  معرفت‌شناسان معرفت را به «باور صادق موجّه» تعریف می‌کنند. در تاریخ اندیشه‌های فلسفی همواره دربارة معیار صدق و توجیه معرفت به‌منزلۀ دو شرط اساسی و مهم در تعریف معرفت نظریه‌پردازی‌هایی وجود داشته است. فیلسوفان حکمت متعالیه و حکمت اشراق نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. اگرچه هر دو مکتب معیار صدق را مطابقت و معیار توجیه معرفت ...  بیشتر

مقایسه دیدگاه بیکن و ملاصدرا در مورد موانع شناخت

فاطمه ترکاشوند؛ زهره توازیانی

دوره 3، شماره 1 ، آذر 1393، ، صفحه 39-53

چکیده
  راه‌های دستیابی به معرفت و شناخت موانع آن از مهم‌ترین دغدغه‌های معرفت‌شناسان است. نمونة بارز آن ملاصدرا حکیم شرقی و فرانسیس بیکن اندیشمند مغرب‌زمین است. ملاصدرا اساس معرفت حقیقی را در ایمان به خدا و کسب آن به شیوة شهودی‌ می‌داند و این نوع معرفت را کلید اکثر معارف معرفی می‌کند. او حصول این نوع معرفت را با سه مانع اصلی روبه‌رو می‌داند. ...  بیشتر