علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
بررسی غایت‌مندی افعال طبیعی و تبیین نوآوری‌های ملاصدرا

محمود آهسته؛ زهرا کاشانیها

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 11-20

https://doi.org/10.30473/pms.2018.39365.1584

چکیده
  این مقاله ابتدا با دیدگاه‌های مربوط به اثبات یا انکار غایتمندی طبیعت مواجه می‌شود و سپس ملاک مثبتین غایت‌مداری طبیعت را تبیین می‌کند. مقاله با روش عقلی‌ـ‌تحلیلی به این نتیجه می‌رسد که جمهور حکمای قبل از ملاصدرا، از آنجا که منکر علم و شعور افعال طبیعی بوده‌اند، نتوانسته‌اند علت غایی را برای فاعل طبیعی اثبات کنند ولی ملاصدرا و ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
واکاوی نسبت علم و عصمت از نگاه ملاصدرا

زهرا توکلی؛ مجید صادقی حسن آبادی؛ جعفر شانظری

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 21-34

https://doi.org/10.30473/pms.2018.41660.1629

چکیده
  ایمان و اعتقاد به علم و عصمت پیامبران یکی از مهم‌ترین آموزه‌های اعتقادی در تفکر کلامی شیعه است. از نگاه بسیاری از اندیشمندان، علم معصومین(ع) به حقایق هستی و پیامدهای زیانبار گناه، منشأ عصمت است، اما گاه از این مسئله غفلت می‌شود و گمان می‌کنند علم و عصمت با یکدیگر قابل‌جمع نیستند. اما اینکه ملاصدرا علم را مساوق وجود دانسته و در تعاریفی ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
نقش تقریرهای مختلف اختیار در به‌کارگیری نظریه‌های مجازات (با تأکید بر دیدگاه ملاصدرا)

محمد حسین زاده

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 35-46

https://doi.org/10.30473/pms.2019.41423.1624

چکیده
  اختیار یکی از مباحث فلسفی است که در علوم انسانی کارکردهای مهم و قابل توجهی دارد. تقریرهای مختلفی از اختیار ارائه شده است که هر یک آثار و کارکردهای ویژه و جداگانه­­ای در علوم انسانی دارند؛ از جمله «به‌کارگیری نظریه­های حقوقی دربارۀ مجازات متخلفان». در این مقاله پس از معرفی اجمالی تقریرهای مختلف اختیار و دو نظریۀ عمدۀ حقوقی ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
تبیین کارکرد تجرد قوه خیال در معاد جسمانی از نگاه ملاصدرا

مرتضی حسین زاده؛ سحر کاوندی؛ محسن جاهد

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 47-62

https://doi.org/10.30473/pms.2018.42174.1638

چکیده
  در مباحث نفس شناسی فلسفه اسلامی، قوه خیال به‌عنوان یکی از قوای باطنی انسان، حافظ و مدرِک صورت‌های خیالی بوده و کارکردهای معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و معادشناختی دارد. ملاصدرا، برخلاف فلاسفه پیشین، با اثبات تجرد قوه خیال، آن را یکی از اصول بنیادین اثبات معاد جسمانی قرار می‌دهد. در این پژوهش با استخراج مبانی فلسفی اثبات تجرد قوه ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
تبیین تکامل تجردی انسان پس از مرگ از منظر فلسفه صدرایی

حسین خالقی پور؛ ناصر مؤمنی؛ مهدی زمانی

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 63-74

https://doi.org/10.30473/pms.2019.41989.1631

چکیده
  از نظر صدرالمتألهین، نفس انسان همچنان‌که در طول حیات مادی از رهگذر حرکت جوهری رو به کمال می­رود، پس از مرگ نیز به سیر تکاملی خود ادامه داده و به مراتب بالاتر می‌رسد. این تکامل برای هر یک از افراد بشر، به‌فراخور سعه وجودی آنها رخ می‌دهد و تا عالم آخرت ادامه می‌یابد. در این مقاله پس از بررسی و تبیین چگونگی تکامل مورد نظر با روش توصیفی ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
مفهوم «فرهنگ متعالیه» در اندیشه ملاصدرا و ارتباط آن با شکل‌گیری شهر مطلوب

مرتضی شجاری؛ عاطفه صداقتی

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 75-90

https://doi.org/10.30473/pms.2019.41036.1612

چکیده
  ملاصدرا با مبانی فلسفی خاص خویش از جمله اصالت وجود و حرکت جوهری، حقیقت انسان و نیز حقیقت دنیا را متفاوت از متفکران دیگر می‌داند. بر این اساس می‌توان مفهومی جدید از فرهنگ و شهرنشینی در حکمت متعالیه دید؛ آنچه در این نوشتار بصورت هدف اصلی مطرح بوده است. در این مقاله سعی شده با استفاده از روش تحلیلی، طرحی از دیدگاه فلسفی ملاصدرا درباره ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
تمایز مبنایی حکمت صدرایی و حکمت سینوی در مسئله حرکت جوهری

فیض الله عابدینی؛ عباس جوارشکیان؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 91-103

https://doi.org/10.30473/pms.2020.5003

چکیده
  از آنجا که یکی از بارزترین تمایزات اندیشه فلسفی سینوی و صدرایی، در محور بسیار مهم حرکت و بویژه حرکت جوهری است و میان رأی ابن‌سینا و صدرا در این بحث، تقابل کاملی وجود دارد، مقاله حاضر تلاش نموده است به این پرسش پاسخ دهد که ریشه‌ها و مبانی نظری این اختلاف رأی چیست و کدام موضع و اصل فلسفی به چنین تقابلی دامن زده است؟ در قسمت نخست مقاله ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
بررسی تطبیقی و ارزیابی برهان صدیقین ملاصدرا و برهان امکان و وجوب ابن‌سینا و توماس آکوئیناس

مالک عبدیان کردکندی؛ غلامحسین خدری؛ جلال پیکانی؛ علیرضا پارسا

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 105-116

https://doi.org/10.30473/pms.2019.48574.1731

چکیده
  برهان امکان و وجوب را نخستین‌بار ابن سینا تقریر کرده و آن را برهان صدیقین نامیده است. توماس آکویناس نیز تحت تأثیر حکمای اسلامی، تقریری از این برهان ارائه داده و آن را سومین راه خداشناسی خود قرار داده است. ملاصدرا پس از تقریر برهان امکان سینوی و وارد کردن انتقاداتی بر آن، با تکیه بر مبانی اصیل حکمت متعالیه، تقریری تازه از برهان صدیقین ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
خوانش فضیلت‌محورانه و تطبیقی از نظریه معرفت‌شناسی ابن‌سینا و ملاصدرا

اکرم عسکرزاده مزرعه

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 117-131

https://doi.org/10.30473/pms.2020.53899.1793

چکیده
  معرفت‌شناسی فضیلت‌محور شاخه‌ای از معرفت‌شناسی برون‌گرایانه است. نظریه اندیشمندانی مانند آلوین پلانتینگا، ارنست سوزا و لیندا زگزبسکی جزو این نظریه‌هاست. به باور این گروه، عنصر فضیلت نقش به‌سزایی در تشکیل باور صادق دارد و افزون بر آن عناصر فرایند اعتمادپذیر، قوای معرفتی با کارکرد صحیح و اراده و وظیفه، اعتماد به دیگران و... سبب ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
تبیین معناشناختی دیدار خداوند مبتنی بر دیدگاه تلفیقی علامه طباطبایی

امیر عباس علی زمانی؛ محمدعلی جوزانی کهن

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 133-144

https://doi.org/10.30473/pms.2020.46158.1700

چکیده
  یکی از بنیادی‌ترین پرسش‌های بشر، مسئله دیدار خداوند است، زیرا پس از پرسش از چرایی خلق خود و رسیدن به پاسخ وجود خالق، به این پرسش می‌رسد که آیا او را می‌توان دید؟ اگر آری، چگونه و کی محقق خواهد شد؟ لذا پیشینه تاریخی این مسئله را باید در ابتدای اندیشه بشری جست. اما در عالم اندیشه اسلامی، دیدگاه‌های گوناگونی در پاسخ به این مسئله بیان ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
مبانی وجودشناختی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تأکید بر اندیشه‌های آیت‌الله جوادی آملی)

مهدی گنجور

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 145-161

https://doi.org/10.30473/pms.2019.43913.1664

چکیده
  نظریه «عقلانیت­ وحیانی» و نقش آن در توسعه و تعالی علوم بشری از ابتکارات آیت‌الله جوادی آملی شناخته می‌شود. این الگوی اسلامی، به‌مثابه روشی جامع در تولید و تکامل معرفت علمی، در مقابل الگوی عقلانیت مدرن غربی، بر آن است تا با تلفیق و استفاده متوازن از عقل و نقل، زمینه رشد و تکامل انسان را از طریق تعالی علوم فراهم آورده و به این ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
بررسی نقش عاطفه به‌عنوان واسط عمل و نظر از منظر ملاصدرا

زینب السادات میرشمسی

دوره 9، شماره 1 ، آذر 1399، صفحه 163-173

https://doi.org/10.30473/pms.2019.42018.1632

چکیده
  اینکه ادراکات محض انسان چرا و چگونه به عمل منجر می‌شوند یکی از مسائل مهم  در حوزه انسان‌شناسی است. به نظر می‌رسد عواطف انسان به عنوان ادراکاتی که فاعل آنها عقل عملی است، می‌توانند گزینه مناسبی برای توجیه رابطه میان عمل و نظر باشند. ملاصدرا به‌عنوان یکی از فیلسوفان مکتب‌ساز در فلسفه اسلامی و فیلسوفی که نگاه جامع‌نگر به مسایل ...  بیشتر