علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
جایگاه قاعده الواحد در آراء محقق اصفهانی(ره)

مریم اردشیر لاریجانی (نویسنده مسئول)؛ روح الله فروغی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 11-21

https://doi.org/10.30473/pms.2020.46111.1696

چکیده
  قاعده «الواحد» از قواعد معروف فلسفی است که مورد پذیرش  فیلسوفان قرار گرفته است امّا متکلّمانی همچون غزالی و فخر رازی  این قاعده را نپذیرفته و در ردّ آن کوشیده اند. مهم ترین ادله بر اثبات قاعده از سوی بوعلی ارائه گردیده و پس از او نیز تلاش هایی در تقویت این ادله و پاسخ به اشکالات بر آن، صورت یافته است محقق اصفهانی نیز که قاعده ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
بازخوانی معاد جسمانی در پرتوی وحدت شخصی وجود در حکمت صدرایی

حجت اسعدی؛ وحیده فخار نوغانی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 23-37

https://doi.org/10.30473/pms.2019.45909.1695

چکیده
  مساله معاد جسمانی که یکی از مسائل مهم در حوزه فلسفه و کلام اسلامی است، ذهن بسیاری از اندیشمندان اسلامی را معطوف به خود کرده است. ملاصدرا از جمله اندیشمندانی است که در آثار مختلف فلسفی، براساس اصول یازده‌گانه‌ای از حکمت متعالیه به تبیین مساله معاد جسمانی پرداخته است. از جملۀ این اصول، تشکیک در مراتب وجود است که نقش مهمی در تبیین معاد ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
نگاهی دیگر به اندیشه‌های ملاصدرا با رویکرد حقوق بشر

مجتبی انصاریان؛ حسین آل کجباف

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 39-51

https://doi.org/10.30473/pms.2021.56344.1827

چکیده
  درمیان تمام اعلام نظرها و بحث‌ها و گفت‌وگوها از گفتمان‌های مختلف که میراث فکر و اندیشه بشر است گفتمان غالب نه در یک شهر و کشور بلکه کل جهان، گفتمان حقوق بشر است. اصول و قواعد و ارزش‌های حقوق بشری و جنبه‌های مختلف آن همچون نسبی‌گرایی یا جهانشمولی حقوق بشر علاوه بر طرح در نشست‌ها و هم اندیشی‌های دانشگاهی و فلسفی، در محافل خصوصی و ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
چیستی «معرفت نفس» در فلسفه صدرالمتألّهین

مجید تمیمی؛ احد فرامرز قراملکی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 53-65

https://doi.org/10.30473/pms.2019.44092.1670

چکیده
  تصور روشن و متمایز از «خودشناسی» به لحاظ روشی، به دیگر مباحث پیشی دارد، زیرا پیش از تحلیل مسائل خودشناسی و داوری در بود و نبود احکام، اوصاف، پیامدها و متغیرهای وابسته، باید دانست خودشناسی چیست و چه چیزی نیست؟ تحلیل چیستی خودشناسی ما را به دو مسئله مقدماتی می‌رساند: مراد از معرفت در خودشناسی چیست؟ مراد از خود در اینجا چیست؟ صدرالمتالّهین ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
تحوّل متافیزیکی مفهوم جوهر در فلسفه صدرایی

محمدجعفر جامه بزرگی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 67-79

https://doi.org/10.30473/pms.2019.42610.1643

چکیده
  مفهوم جوهر در فلسفه اسلامی با طرح نسبت وجود و ماهیت در تفکر فارابی و ابن سینا تفاوت شگرفی با فلسفه ارسطویی پیدا می‌کند. در واقع فارابی و به دنبال او ابن سینا با تحول در نظام فلسفه اسلامی و قرار دادن مفهوم جوهر در ذیل تقسیمات ماهیت، جایگاه آن را در فلسفه اسلامی دگرگون می‌کنند. این دگرگونی در نسبت میان جوهر و اعراض نیز گسترده شده است. ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
نظریۀ بدیع علامه طباطبایی در باب تمایز نفس ملکوتی و نفس حاصل از اشتداد، بستری برای تحوّل در انسان شناسی صدرایی

قاسمعلی کوچنانی؛ رحیم حسن زاده

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 81-92

https://doi.org/10.30473/pms.2019.39874.1594

چکیده
  نظریۀ حدوث جسمانی و بقای روحانی نفس انسانی، از ابداعات جناب صدرالمتألهین بود. ایشان بر این اساس، مسائل فراوانی در حیطۀ قوس صعودی سیر انسانی را حل و فصل کرد و برای آنها تقریرهای عمیق فلسفی یافت. امّا دیدگاه او در تبیین روشن قوس نزولی انسان و مراحلی که دین از آن ها سخن گفته همچون عالم ذر، امتحان انسان پیش از ورود به طبیعت، مسألۀ هبوط و...، ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
معقول‌ثانی فلسفی از‌دیدگاه‌علامه‌طباطبایی (چیستی ،اقسام‌واحکام )

سید ابوالقاسم حسینی کمار علیا؛ عسکری سلیمانی امیری

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 93-102

https://doi.org/10.30473/pms.2019.43341.1653

چکیده
  معقولات که از نوع مفاهیم کلی هستند بر سه دسته تقسیم می شوند : معقول اول ، معقول ثانی منطقی و معقول ثانی فلسفی .پژوهش پیش رو با روشی تحلیلی و توصیفی در آراء علامه طباطبایی به این نتیجه رهنمون شد که ایشان معقول ثانی فلسفی را به مفاهیمی که عروض آنها ذهنی و اتصافشان خارجی تعریف کرده اند و نقش علم حضوری را در دست یابی به آن بر جسته می شمارند ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
رابطه امور متغیّر عالم با علم ثابت خداوند در حکمت متعالیه

فاطمه علیپور

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 103-115

https://doi.org/10.30473/pms.2019.46561.1703

چکیده
  علم خداوند به عالم، عین ذات اوست و همانگونه که ذات الهی ثابت و لایتغیّر است، علم او نیز ثابت و لایتغیّر است، از سویی همواره شاهد تغییر مداوم در جهان متکثر مادی هستیم. مسأله این است که چگونه تغییر در امور جزئی و متکثر عالم موجب تغییر در صفت علم الهی و در نتیجه تغییر در ذات یگانه و ثابت خداوند نمی گردد؟ فلاسفه اسلامی علم خداوند را به گونه ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
هستی شناسی و نقش ادراکی خیال در فلسفه اسلامی(از ابن سینا تا ملاصدرا)

سید مهدی میرهادی؛ محمد نجفی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 117-127

https://doi.org/10.30473/pms.2019.41476.1625

چکیده
  مقاله حاضر با هدف بررسی هستی شناسی و نقش ادراکی خیال از نظر ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا، و به روش تحلیل و استنتاج، به انجام رسیده است. ابن سینا ضمن آنکه قوه خیال و صورت های خیالی را امری مادی می داند، به عالمِ مثالِ منفصل، توجه و اعتقادی ندارد. سهروردی نیز قوه خیال را مادی می داند و در حالی که صور خیالی را قائم به ذات می پندارد، بر خلاف ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
کاربست معیار صدق شناخت در علوم اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی

حبیب الله نجفی ایواتلو

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 129-144

https://doi.org/10.30473/pms.2020.52592.1781

چکیده
  مسأله علوم اجتماعی مورد توجه بسیاری از اندیشمندان اسلامی در این حوزه است و سعی می‌کنند این مسائل را از نسبی گرایی رهایی دهند. علامه در این مسأله یکه تاز بوده و ادراکات اعتباری را به طور مفصل بحث کرده است که بیشتر از ابداعات علامه بوده است. به طور کلی ادراکات دارای دو قسم است ادراکات حقیقی و اعتباری. ادراکات حقیقی مستقل بوده و معیار آن ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
فاعلیت نفس در پیدایش ادراک در نسبت با دیدگاه مطابقت

سیدمحمدحسین نقیبی؛ عبدالله نصری

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 145-155

https://doi.org/10.30473/pms.2019.45679.1691

چکیده
  جنبه فاعلی نفس در پیدایش ادراک مورد پذیرش ابن سینا و ملاصدراست پذیرش این دیدگاه دو پرسش اساسی به دنبال دارد که محور پژوهش حاضر را شکل می دهد پرسش اول این که چگونه نفس قدرت بر ایجاد صورت ادراکی دارد در حالی که خود در ابتدا فاقد آن می باشد و در پرسش دوم مطرح می گردد با توجه به این که امیال و گرایش های نفسانی در جهت گیری اراده موثر می-باشد ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
بازخوانی تحلیلی براهین فلسفی توحید ربوبی با تکیه بر مبانی حکمت متعالیه

محمدعلی وطن دوست

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1400، صفحه 157-168

https://doi.org/10.30473/pms.2019.42967.1647

چکیده
  فلسفه، در تبیین اصول اعتقادى از جایگاه ویژه‌اى برخوردار است. از جمله اصول اعتقادى، اصل توحید است که در بخش الهیات بالمعنی‌الاخص مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. از میان معانى گوناگون توحید، آن‌چه که در آموزه‌هاى دینى روى آن بسیار تاکید شده و اساس دعوت پیامبران را تشکیل داده است، توحید ربوبى مى‌باشد. با این وجود، براهین فلسفی توحید ...  بیشتر