علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
تبیین مسئلۀ «امکان حرکت در مجردات» و پاسخ به اشکالات پیرامون آن

حسین اسلامی؛ عبدالله نصری

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 11-20

https://doi.org/10.30473/pms.2019.4994

چکیده
  یکی از مسائل مهم فلسفی در مبحث حرکت، مسئلۀ «امکان یا امتناع حرکت در مجردات» است. این مسئله پیوند وثیقی با مسئلۀ وجود عینی هیولا و مادۀ المواد دارد. فیلسوفان مشائی با براهینی همچون «برهان قوه و فعل» و «برهان فصل و وصل»، تلاش کرده‌اند اثبات کنند که هیولای اولی وجود عینی در عالم جسمانیات دارد؛ از سویی دیگر، آنها حرکت را ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
تحلیل و بررسی نظام احسن از منظرحکمت متعالیه

سیدحسن بطحایی

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 21-30

https://doi.org/10.30473/pms.2019.4991

چکیده
  نظام احسن به‌معنای بهترین و کامل‌ترین نظامی است که خدا آفریده است. پرسش این است که آیا نظام آفرینش فعلی، کامل­ترین جهان ممکن است؟ آیا با وجود علم، قدرت و خیرخواهی خدا، آفرینش دنیایی کامل­تر از این عالم ممکن نبود؛ آفرینشی که در آن هیچ شر و زشتی نباشد؟ ملاصدرا با توجه به صفات کمالی خداوند (مانند: علم، حکمت، قدرت و رضایت الهی)، و نیز ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
خوانشی دینی‌ـ‌فلسفی از هبوط نفس انسانی در نگاه صدرالمتألهین

راحله بطلانی اصفهانی؛ مجید صادقی حسن آبادی؛ جعفر شانظری؛ علی ارشد ریاحی

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 31-44

https://doi.org/10.30473/pms.2019.4996

چکیده
  هبوط انسان از مهم‌ترین مسائل حوزۀ انسان­شناسی در دین‌پژوهی و مطالعات فلسفی است که نه تنها به تبیین ماهیت نفس، بلکه به چگونگی و نحوۀ پیدایش آن اشاره دارد. اگر چه در بعضی از آیات قرآن و روایات متعدد، هبوط به‌وضوح مطرح شده، اما در آثار فلسفی ملاصدرا آمیخته با بحث حدوث نفس توصیف گردیده است. به‌همین دلیل، نوشتار حاضر بر آن است که به واکاوی ...  بیشتر

علمی- پژوهشی
حل مسئلۀ منطقی شر از دیدگاه شهید مطهری و جان هیک

علیرضا پارسا؛ مرتضی عسگری؛ محمدحسین مهدوی‌نژاد؛ رجب اکبرزاده

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 45-59

https://doi.org/10.30473/pms.2019.44079.1668

چکیده
  مسئلۀ ­شر قدمتی به بلندای طول تاریخ تفکر فلسفی دارد و یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین موضوع‌ها در میان فیلسوفان و الهی‌دانان است که در بدبینانه­ترین حالت، عامل انکار خداوند و در خوشبینانه­ترین حالت، عامل نقض برخی صفات ثبوتی خداوند شده است. برای مثال، شر و به‌ویژه شر گزاف، قدرت مطلق و خیرخواهی محض خداوند را نقض می­کند. ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
مقایسۀ دیدگاه ابن‌سینا و ملاصدرا دربارۀ ادراکات جزئی

جواد پارسایی؛ حسین غفاری

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 61-69

https://doi.org/10.30473/pms.2019.5002

چکیده
  بحث‌های هستی‌شناختی علم و ادراک یکی از مسائل مهمی است که فلاسفه و دانشمندان دربارۀ آن اظهار نظر کرده‌اند. در بین فلاسفۀ اسلامی، ابن‌سینا و ملاصدرا به‌تفصیل به مسئلۀ علم و ادراک پرداخته‌اند. از نظر این دو حکیم، علم حصولی به حسی، خیالی، وهمی و عقلی تقسیم می‌شود. ابن‌سینا و ملاصدرا، ادراکات عقلی را مجرد از ماده می‌دانند اما در مورد ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
بررسی و تحلیل مسئلۀ خلود اهل عذاب از منظر آگوستین و ملاصدرا

زهره زمانی؛ فتحعلی اکبری

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 71-82

https://doi.org/10.30473/pms.2019.5015

چکیده
  در رویکرد منطقی به مسئلۀ خلود اهل عذاب در جهان دیگر، پرسش‌های زیادی در ذهن بشر وجود دارد که در حوزۀ فلسفه، تعارضاتی میان دیدگاه‌های اندیشمندان به‌دنبال داشته است. فیلسوفان خدا را قادر مطلق، خیرخواه مطلق و دارای رحمت گسترده شناخته و از طرفی، بی‌نیاز از هر چیزی، از جمله اطاعت بندگان می‌دانند و معتقدند هیچ امری نمی‌تواند به وی ضرری ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
تبیین رابطه اتحادی نفس و بدن از نگاه حکیم مدرس زنوزی

زینب شکیبی

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 83-89

https://doi.org/10.30473/pms.2019.40374.1600

چکیده
  در فلسفه مشائیان مسلمان، کندی و فارابی نگاهی نوافلاطونی به نحوه ارتباط نفس با بدن دارند و نحوه ارتباط مزبور را از سنخ رابطه صورت با ماده‌ می‌پندارند ولی ابن‌سینا اگرچه در برخی مواضع این نوع نگاه به رابطه یاد شده را تأیید نموده است ولی با توجه به اینکه نفس ناطقه انسانی را محل دریافت معقولات کلی مجرّد می‌داند، از همین رو نفس را ذاتاً ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
چگونگی امکان معرفت از دیدگاه علامه طباطبایی و کانت

محمدعلی عبداللهی؛ محمد محمدی نیا

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 91-104

https://doi.org/10.30473/pms.2019.22967.1369

چکیده
  کانت فیلسوف شهیر آلمانی در کتاب دوران‌سازش، نقد عقل محض، کوشیده است شرائط امکان معرفت کلی و ضروری را به دست دهد و در پی آن مرزهای دانستن را مشخص کند. از نظر کانت، حکم تالیفی پیشینی تنها زمانی امکان می‌پذیرد، که صورت‌های محض زمان و مکان، تمثلات داده‌شده در شهود را متعین کنند. او تلاش می‌کند نشان دهد شرط صدور حکم تجربی عینی، اطلاق صورت‌های ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
ضرورت نظم در تکالیف شرعی از منظرحکمت متعالیه

فاطمه علیپور

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 105-116

https://doi.org/10.30473/pms.2019.43541.1658

چکیده
  از آنجا که خداوند حق داشتن اختیار را به انسان عطا نموده است و اعطای هر حقی مستلزم انجام وظیفه یا وظایفی است ، خداوند انسان را ملزم به رعایت نظم و ترتیب در انجام تکالیف شرعی، عبادی و اجتماعی نموده است. حال پرسش این است که منشأ فلسفی این ضرورت و التزام چیست؟ ملاصدرا در فرایند پاسخ به این پرسش که در حوزه حکمت عملی است ، در مورد رابطه نظر ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
هستی‌شناسی صدرایی و حکمت زندگی

علی غزالی فر؛ حسین هوشنگی

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 117-132

https://doi.org/10.30473/pms.2019.25314.1412

چکیده
  زندگی و مسائل آن به هیچ وجه از فلسفه جدا نیستند. از همان آغاز کاوش‌های فلسفی در روزگار باستان، توجه به زندگی و یافتن شیوه درست زیستن یکی از مهمترین موضوعات تفکر فلسفی فیلسوفان بود. این روند با فراز و فرودهایی در طول تاریخ فلسفه ادامه داشت و امروزه نیز احیا شده است. بررسی فلسفی ‌این موارد را می‌توان حکمت زندگی نامید. برخی از فیلسوفان ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
تأویل باطنی نماز به‌قرائت صدرالمتألهین شیرازی

ناصر محمدی

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 133-145

https://doi.org/10.30473/pms.2019.5006

چکیده
  نماز تدبیری است از سوی شرع برای از میان رفتن آلودگی‌های حسی و به‌منزلۀ طهارت از حدث‌های اصغر و اکبر نفسانی است. نماز قالب، نماز ظاهری جسمانی و نماز قلب، نماز باطنی حقیقی است. نماز قلب، عرفان و شناخت خدا و شناخت افعال و صفات او، و از سنخ حکمت و معرفت است. نماز قالب، تعبد جسم و خضوع بدن و تشبه به حقیقت انسانیت و جدایی از حیوانات و بهائم ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
مسئلۀ عوارض به‌واسطۀ اخص از ابن‌سینا تا ملاصدرا

موسی ملایری

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 147-162

https://doi.org/10.30473/pms.2019.4997

چکیده
  علم­شناسی یا فلسفۀ علم حکیمان مسلمان، جوانب و زوایای مختلفی داشته است که یکی از مهم‌ترین آنها مشکلِ «عوارضِ اخص» یا «عوارض به‌واسطۀ اخص» است. این معضل اگرچه برای گذشتگان تنها یکی از مسائل علم‌شناختی بود، اما به‌تدریج به مهم‌ترین مسئله و برای برخی، به تنها مسئله تبدیل شد. ماحصل این مشکل آن است که بر اساس قواعد علم­شناسی، ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
وجوه تشابه و تفاوت نوظهورگرایی با علم النفس ملاصدرا

مهدی همازاده ابیانه

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 163-178

https://doi.org/10.30473/pms.2019.5001

چکیده
  مقاله حاضر به بررسی مقایسه‏ای نظریۀ حکمت متعالیه دربارۀ حدوث و نحوۀ وجود نفس با یکی از نظریات فلسفۀ ذهن معاصر در این‏باره می‌پردازد. ابتدا به‌تفصیل نظریۀ مشهور به «نوظهورگرایی» واکاوی می‌شود و با تفکیک دو نسخۀ قوی و ضعیف این نظریه، دو چالش مهم تبیینی که فیلسوفان فیزیکالیست علیه این نظریه اقامه کرده‏اند را توضیح داده‌ایم. ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
تحلیل نقدهای متأخران بر دیدگاه ملاصدرا دربارۀ ادراک صورت‌های خیالی

محمدعلی وطن دوست حقیقی مرند؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی

دوره 7، شماره 2 ، خرداد 1398، صفحه 179-190

https://doi.org/10.30473/pms.2019.4980

چکیده
  حقیقت علم و ادراک و چگونگى حصول آن برای نفس ناطقه، در حکمت متعالیۀ صدرایى از مرحلۀ معرفت‏شناسى فراتر رفته و وارد مباحث هستى‏شناسى شده است. صدرالمتألهین در دو حوزۀ ادراکات جزئی خیالی و ادراکات کلی عقلی، نوآورى‌هایی دارد که در فلسفه‌هاى پیش از او سابقه نداشته اما دیدگاه او دربارۀ مصدر بودن نفس در حصول ادراکات جزئی خیالی، از سوی ...  بیشتر