بررسی مفهوم «تسلسل» در فرایند نظریه خلقت لارنس کراوس و نقد آن بر مبنای اندیشه علامه طباطبایی

حسین رحمانی تیر کلائی؛ سید محمد علی سجادیان؛ محمدصادق جمشیدی راد؛ سیدحسین بطحایی

دوره 12، 1 (پاییز و زمستان 1402) ، بهمن 1402، ، صفحه 77-92

https://doi.org/10.30473/pms.2023.67052.2005

چکیده
  کراوس معتقد به خلق هوشمندانه و خودبه­خودی جهان از عدم است و آغاز جهان را از یک انفجار بزرگ می­داند که دائم در حال گسترش است؛ یعنی بی­انتهایی زمانی و مکانی. در نتیجه، تسلسل در نزد وی امکان­پذیر است. بنابراین وی بر ادعای الهی­دانان که علت اول را به وسیله قاعده «تسلسل» اثبات می­کنند، ایراد می­گیرد و می­گوید اگر یک موجود ...  بیشتر

فلسفه ملاصدرا
چگونگی حصول مفهوم عدم از دیدگاه فیلسوفان نوصدرائی

فرنگ قبادی؛ حسین هوشنگی؛ نوشین عبدی ساوجیان

دوره 10، شماره 1 ، اسفند 1400، ، صفحه 141-154

https://doi.org/10.30473/pms.2020.51808.1774

چکیده
  مفهوم عدم چگونه در ذهن شکل می‌گیرد؟ این پرسش مسئله اصلی این مقاله است. فیلسوفان نوصدرایی معاصر بیش از گذشتگان چگونگی شکل‌گیری این مفهوم را در قالب تحلیل منشأ حصول معقولات ثانیه فلسفی بررسی کرده‌اند. منظور از این فیلسوفان علاوه طباطبایی و شاگردان مبرز ایشان است. علامه طباطبایی حصول مفاهیم فلسفی را به دو روش می‌داند: علم حضوری و تحلیل ...  بیشتر