علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
نظام سازی عرفان اجتماعی؛ هویت شناسی و هدف گذاری، با تاکید بر اندیشه امام خمینی(ره)

محمد اسماعیل عبداللهی؛ حسن رمضانی

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 1-16

https://doi.org/10.30473/pms.2020.52565.1779

چکیده
  به منظور فهم، استنباط و ابلاغ پیام­های باطنی و عرفانی اسلام در مقیاس تمدنی، ضروری است تا نگرش سیستمی در ساحت­ باطنی اسلام و نظام عرفانی دین تحقق پیدا کند تا در فضای مطالعه، مقایسه و رقابت، کارآمدی و اثربخشی عرفان اسلامی در صحنه مدیریت زندگی اجتماعی بشر به شایستگی جلوه نماید. این تحقیق از نوع پژوهش­­های توسعه­ای و با بهره­گیری ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
بررسی حیات برزخی و اخروی حیوانات از دیدگاه ملاصدرا و امام خمینی(ره)

حسین خالقی پور؛ علی الله بداشتی

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 17-32

https://doi.org/10.30473/pms.2021.56453.1828

چکیده
  حشر حیوانات از جمله مباحثی است که همواره میان حکما، متکلمان و بزرگان دین مورد اختلاف بوده است. برخی از آنان معتقدند که نفوس حیوانات پس از مرگ، هیچ­گونه بقایی ندارد و برخی دیگر که معتقد به تجرد نفس حیوانات هستند، قائل به وجود حشر برای آنان می­باشند. در این مقاله، ضمن پذیرش حشر نفوس حیوانات بر اساس آیات و روایات، به بررسی نحوۀ حیات ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
چالش وجود ماده و راه برون‌رفت از آن (تبیینی نو از نظریه ماده و صورت)

محمد مهدی کمالی

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 33-48

https://doi.org/10.30473/pms.2020.48170.1728

چکیده
  فیلسوفان اسلامی به تبع ارسطو جسم را حقیقتی مرکب از دو جوهر مجزا به نام ماده اولی و صورت جسمیه دانسته­اند. آنچه فیلسوفان را واداشته بساطت جسم را کنار بگذارند، توضیح پدیده­هایی در طبیعت است که تنها از رهگذر ترکیب جسم از ماده و صورت، قابل توضیح است. ثنویت بین ماده و صورت همان­طور که فیلسوفان را در تحلیل طبیعت و احکام آن یاری نموده، ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
ترکیب اتحادی از منظر صدرالدین دشتکی و ملاصدرای شیرازی

رضا درگاهی فر؛ داود حسینی

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 49-68

https://doi.org/10.30473/pms.2021.60420.1896

چکیده
  صدرالدین دشتکی، مبدع نظریۀ ترکیب اتحادی و به تبع او، صدرالمتألهین شیرازی معتقدند که هر ترکیب حقیقی اتحادی است، اما آیا نظریۀ ترکیب اتحادی ملاصدرا با نظریۀ ترکیب اتحادی دشتکی متفاوت است؟ در این مقاله نشان داده‌ایم که ملاصدرا در این بحث کاملاً همراه با دشتکی و ناظر به کلمات وی حرکت کرده و در مواضعی دیدگاه دشتکی را نقد کرده و از او فاصله ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
واکاوی نگرش ملاصدرا و اسپینوزا در بارۀ جاودانگی، سرشت و سرنوشت نفس انسان

آسیه بیستونی؛ محمد اکوان

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 69-86

https://doi.org/10.30473/pms.2021.57758.1842

چکیده
  جاودانگی نفس یکی از مهم‌ترین مسائل فلسفی است که با انسان و سرنوشت او ارتباط تنگاتنگ دارد. روشن شدن چگونگی تحقق جاودانگی، بر مسیر و روش زندگی انسان تأثیر ژرف و مستقیم دارد. فیلسوفان و دیگر اندیشمندان که در خصوص انسان و شناخت او، سرشت و سرنوشت او اندیشیده‌اند، مسئلۀ جاودانگی همواره ذهن و ضمیر آنان را به خود مشغول ساخته است. در این نوشتار ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
ارزیابی وجودشناختی تئوری تبیین کثرت در نظام وحدت‌گرای صدرایی

روح اله نادعلی؛ محمد رضا متقیان

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 87-100

https://doi.org/10.30473/pms.2022.60773.1901

چکیده
  صدرالمتألهین نظام فلسفی خود را بر مبانی متعددی استوار ساخته است که پذیرش هر یک نتایج مهمی را به دنبال خواهد داشت. از مهم‌ترین این مبانی «اصالت وجود» است که اعتقاد به آن منجر به پذیرش نظریۀ مشهور «وحدت وجود» خواهد شد؛ دیدگاهی که بر نفی تباین وجودها استوار است. از سوی دیگر، مبنای «تشکیک در وجود» نیز از ارکان نظام حکمت ...  بیشتر

علمی- پژوهشی
نگاه روایی ملاصدرا در موضوع حدوث و قدم نفس در کتاب النفس اسفار اربعه

احمد ربانی خواه؛ سید محمد حسینی نژاد

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 101-118

https://doi.org/10.30473/pms.2022.61516.1913

چکیده
  موضوع حدوث و قدم نفس از مباحث پربسامد اندیشه فلسفی است که بیشینه فیلسوفان مسلمان بدان پرداخته­اند. اندیشه­وران اسلامی به رسم دیرین و با باور به درستی گزاره­های دینی منقول در سنت روایی پیشوایان، در مواردی پرشمار، «استشهاد نقلی» را به عنوان دلیل یا شاهد مدعای فلسفی خویش برگرفته­اند. ملاصدرا در نگاه به مباحث فلسفی از زاویه ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
ادراک و انگیزشِ عقل عملی در اندیشه صدرایی؛ تأملی بر دیدگاه صدرا

جمال سروش؛ امین صیدی

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 119-132

https://doi.org/10.30473/pms.2022.59563.1876

چکیده
  عقل به مثابه منبعی از منابع معرفت به دو قسم نظری و عملی منقسم می­شود؛ وجود عقل نظری و نقشی که در ادراک کلیات ایفا می­کند، مورد پذیرش همگان است، اما وجود استقلالی عقل عملی (مستقل از عقل نظری) و نیز مدرِک بودنش مسئله­ای چالش­برانگیز و اختلافی است. فیلسوفان در این زمینه به دو گروه تقسیم می­شوند: برخی منکر وجود عقل عملیِ مستقل از ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
مطالعه انتقادی استناد ملاصدرا به حدیث بطون هفت‌گانه قرآن کریم

محمود صیدی؛ محمد جواد پاشایی

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 133-144

https://doi.org/10.30473/pms.2022.62084.1924

چکیده
  قرآن کریم برای هدایت انسان­ها و وصول آنان به سعادت ابدی فرو فرستاده شده است؛ چه اینکه مخاطب قرآن نیز انسان­ها با همه مراتب مختلف و تنوع استعدادهای شأن است. با نظر به همین نکته، قرآن خود مراتبی داشته و افزون بر مرتبه ظاهری، بطونی دارد که هر انسانی نسبت به استعداد خویش از آن جرعه می­نوشد. ملاصدرا با استشهاد به حدیثی در مـورد بطـون ...  بیشتر

علمی- پژوهشی فلسفه ملاصدرا
ترکیب اتحادی ماده و صورت نزد سیدسند و ملاصدرا و قابلیت تبیین آن به‌وسیله مبانی ایشان

فاطمه عابدینی؛ علی ارشد ریاحی

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 145-162

https://doi.org/10.30473/pms.2022.60124.1890

چکیده
  نحوه ترکیب ماده و صورت از مسائلی است که مورد اختلاف فلاسفه است. مشهور فلاسفه پیشین قائل به ترکیب انضمامی هستند. در این میان، سیدسند قائل به ترکیب اتحادی ماده و صورت شد و ملاصدرا نیز همین نظر را اختیار کرد. مباحث وی به جهت محتوا و عبارات بسیار شبیه به مباحث سیدسند است، لذا این نظریه قوت می‌یابد که ملاصدرا در پذیرفتن این نظریه مقلد صرف ...  بیشتر

علمی- پژوهشی
تبیین سیر ادراکی در مساجد عصر صفوی، از ماده تا معنا مبتنی ‌بر آرای ملاصدرا (موردپژوهی: مسجد امام و مسجد شیخ لطف‌الله)

مهدی بنی‌اسدی باغمیرانی؛ سید بهشید حسینی؛ آزاده شاهچراغی

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 163-178

https://doi.org/10.30473/pms.2022.60315.1893

چکیده
  عصر صفوی دوره طلایی اندیشه شیعی است که فرصت بروز در معماری آن عصر را پیدا کرده است. سیر در مراتب مختلف ‌ادراکی یکی از موضوعات، تأمل­برانگیز در اندیشه فلاسفه شیعی‌ عصر صفوی ازجمله ملاصدرا است که تعین آن را می‌توان در مساجد، به عنوان شاخص‌ترین معماری عصر صفوی مشاهده کرد. اگرچه ملاصدرا ادراک را بالاتر از ساحت مادی می‌داند، اما در ...  بیشتر

علمی- پژوهشی
نقش فطرت در هدایت‌پذیری انسان‌ها از دیدگاه ملاصدرا

سعیده سادات شهیدی

دوره 11، شماره 1 ، اسفند 1401، صفحه 179-192

https://doi.org/10.30473/pms.2022.52487.1777

چکیده
  ملاصدرا در باب نقش فطرت در هدایت­پذیری انسان، تعابیر گوناگونی دارد. در مواضعی فطرت همه انسان­ها را قوه و استعداد کسب فضایل و رذایل و در همه انسان­ها یکسان دانسته که نتیجه این امر یکسان­انگاری انسان­ها در امر هدایت­پذیری است. در مواضع دیگری فطرت انسان را عامل هدایت دانسته و ضلالت را اکتسابی می­داند و در مواردی نیز از انسان­هایی ...  بیشتر